Andrologický slovník

Vysvětlení nejčastějších pojmů z oboru andrologie.
Řazeno abecedně.

• Andrologická léčba

Možnosti léčby jsou široké. Od doporučení v úpravě životního stylu, redukce váhy, vysazení kouření, drog atd., přes lékovou terapii, kterou je možné zlepšit kvalitu erekce, předčasnou ejakulaci i mnohé hormonální a infekční obtíže, po operace, která řeší zahnutí penisu, těžkou poruchu erekce, potíže s předkožkou a mnohé další problémy.
    Zde se dozvíte více o komplexní léčbě neplodného muže, poruch erekce, stárnoucího muže a zahnutí penisu.

Andrologická specializace

Androlog je nejčastěji urolog, který se věnuje problémům mužské plodnosti, což vyžaduje nadstavbové znalosti z reprodukční medicíny, endokrinologie a sexuologie.
    Více o našem vzdělání se dozvíte zde.

Andrologické vyšetření

Základním andrologickým vyšetřením je anamnéza, dále pohmatové a ultrazvukové vyšetření mužského genitálu, hodně o mužském reprodukčním zdraví prozradí i tvar postavy, obvod pasu a pohmatové vyšetření prsů. Často se neobejdeme bez odběru krve na hormonální profil a dalších krevních vyšetření.
    Specializovaná vyšetření jsou například sonografické vyšetření penisu v erekci způsobené léky (test vazoaktivní látkou), dále CT vyšetření tepenného zásobení penisu s kontrastní látkou (penilní CT angiografie), vyšetření žilního odtoku penisu při erekci (CT nebo RTG penilní kavernózografie) a mnohá další. Nesmíme zapomenout ani na mikroskopické vyšetření ejakulátu (spermiogram).
    Andrologické vyšetření si můžete objednat zde.

Andrologie

Andrologie je medicínský obor zabývající se funkcí, onemocněními a léčbou mužského reprodukčního systému.

Aspermie

Nepřítomnost ejakulátu.

Asthenozoospermie

Nález špatné pohyblivosti spermií v ejakulátu.

Atestace z andrologie

V ČR není složení atestace z andrologie možné, nejblíže k tomuto oboru má nadstavbová atestace ze sexuologie, kterou je možné složit po získání specializované způsobilosti z urologie a dalších oborů.
    Více o našem vzdělání se dozvíte zde.

Azoospermie

Nepřítomnost spermií v ejakulátu.

Balanopostitida

(latinsky balanopostitis) bakteriální či kvasinkový zánět předkožkového vaku, který většinou vzniká při nedostatečné hygieně penisu. Jde o bolestivý nález na penisu se zarudnutím a výtokem hnisu z předkožky. Větší tendenci ke vzniku zánětu předkožky mají muži, kteří trpí cukrovkou.
    Léčbou opakujících se zánětů předkožky je cirkumcize.
    Balanopostitida, zánět předkožkového vaku

Celkový počet spermií

Popisuje celkový počet spermií v celém ejakulátu při vyšetření spermiogramu. Dle norem WHO 2010 by mělo být v celém ejakulátu více než 39 miliónů spermií.

Cirkumcize, mužská obřízka

Jedná se o odstranění předkožky penisu.
    Více o cirkumcizi se dozvíte zde.
    Cirkumcize, mužská obřízka

Deviace penisu

Znamená zahnutí penisu. To může být způsobeno vrozeně, nebo v dospělosti zanikne v důsledku Peyronieho choroby.
    Více o řešení zahnutí penisu se dozvíte zde.

Fimóza

(latinsky phimosis) je zúžení části předkožky, které je natolik významné, že brání jejímu přetažení přes žalud penisu.
    Více o řešení fimózy se dozvíte zde.
    Fimóza- zúžení předkožky

Frenulum breve

Jedná se o zkrácenou uzdičku penisu. Ta může vadit při pohlavním styku, případně zhoršovat předčasnou ejakulaci.
    Více o řešení zkrácené uzdičky penisu se dozvíte zde.
    Frenulum breve, zkácená uzdička penisu

Hormonální profil

Krevní odběr je stanovení hladiny sexuálních a dalších relevantních hormonů. Odběr musí být proveden mezi 7.00 a 10.00. Před odběrem, prosím, 2 hodiny nespěte, nejezte a nemějte orgasmus.

Hydrokéla, vodní kýla

Hydrokéla je nahromadění tekutiny v obalech varlete.
    Více o hydrokéle a její léčbě se dozvíte zde.
    Hydrokéla, vodní kýla

Hypogonadismus

Nedostatek sexuálních hormonů. V andrologii myšleno jako nedostatek mužských sexuálních hormonů, zejména testosteronu.
    Více o příznacích a léčbě hypogonadismu se dozvíte zde.

Koncentrace spermií

Popisuje počet spermií v jednom mililitru při vyšetření spermiogramu. Dle norem WHO 2021 by mělo být v ejakulátu více spermií než 16 miliónů na jeden mililitr.

Kryptozoospermie

Nález velmi malého počtu spermií v ejakulátu. Pro nález spermií byla nutná centrifugace ejakulátu.

• Morfologie spermií

Popisuje tvar spermií při mikroskopickém vyšetření. Dle normy WHO 2021 by morfologicky bezvadných spermií mělo být 4 % a více.
    Morfologie spermií

Motilita spermií

Znamená pohyblivost spermií. Dle současných kritérií se dělí na progresivní motilitu – pokud se spermie pohybují přímo či ve velkých kruzích, dle WHO 2021 je norma 3 % a více a neprogresivní motilitu, kdy se spermie pohybují na místě nebo v malých kruzích. Celková motilita spermií by dle WHO 2021 měla být 40 % a více.

Nekrozoospermie

Přítomnost pouze nepohyblivých, mrtvých spermií v ejakulátu.

Normozoospermie

Normální nález spermiogramu.

Oligozoospermie

Nízký počet spermií v ejakulátu.

.

Parafimóza

(latinsky paraphimosis) je akutní stav, který vzniká následkem přetažení zúžené předkožky přes žalud, čímž dojde ke zaškrcení a následnému otoku periferní části penisu. Parafimózu je nutné akutně řešit mechanickým přetažením předkožky zpět, případně chirurgickým přetětím a rozvolněním zúženého prstence předkožky.
    Prevencí parafimózy je odstranění zúžené předkožky- cirkumcize.
    Parafimóza- zaškrcení žaludu zúženou předkožkou

Patologie spermií

Popisuje tvar spermií při mikroskopickém vyšetření. Dle normy WHO 2021 by patologických spermií mělo být 96 % a méně.

Penilní implantát

Vložení penilního implantátu je nejradikálnější a nejúčinnější formou léčby erektilní dysfunkce.
    Více o penilních implantátech se dozvíte zde.
    Trojdílný penilní implantát schéma

Peyronieho choroba, induratio penis plastica, plastická indurace penisu

Autoimunitní choroba dospělých mužů, která se projevuje vznikem plaku v oblasti penisu, který může způsobovat bolest, zejména v erekci, případně zahnutí penisu v erekci.
    Více o léčbě Peyronieho choroby se dozvíte zde.
    Zahnutí penisu při Peyronieho chorobě

pH ejakulátu

Popisuje kyselost či zásaditost ejakulátu při vyšetření spermiogramu. Dle norem WHO by pH ejakulátu mělo být 7,2 - 8,9. pH se může měnit v důsledku zánětu či částečné obstrukce semenných cest.

Plaque

U pacientů s Peyronieho chorobou se tak označuje zatvrdlé ložisko v penisu, které způsobuje bolest, případně zahnutí penisu v erekci.
    Více o léčbě Peyronieho choroby se dozvíte zde.

Rázová vlna

Rázová vlna je akustický jev, který je charakteristický skokovou změnou tlaku, vysokou amplitudou a neperiodicitou. Léčebným účinkem rázové vlny je tvorba nových cév, potlačení chronického zánětu a rozpouštění kalcifikovaných fibroblastů. Více informací o aplikaci rázové vlny naleznete zde.

Průběh rázové vlny

Retrográdní ejakulace

Stav, kdy při orgasmu nedojde k výronu semene ven z ústí močové trubice, ale dojde k jeho odchodu do močového měchýře.

Spermiogram

Je laboratorní vyšetření ejakulátu popisující parametry ejakulátu a počty a kvalitu spermií. Před odběrem je vhodné dodržet 3–5 dnů sexuální abstinence. Většinou se získává masturbací na klinice. Další možností je přivést vzorek z domova, ale je nutné jej zachytit do nádobky k tomu určené a do 40 minut jej dopravit do laboratoře za fyziologické teploty.
    Ve spermiogramu se hodnotí objem, pH ejakulátu, koncentrace spermií, celkový počet spermií, motilita spermií, morfologie spermií, přítomnost kulatých buněk a další. Kritéria pro hodnocení spermiogram jsou dána manuálem WHO 2021.
    Vyšetření spermiogramu si můžete objednat na naší recepci.

Teratozoospermie

Nález tvarově chybných spermií v ejakulátu.

Varikokéla

Varikokéla je rozšíření žilní pleteně jdoucí od varlete.
    Více o řešení varikokély se dozvíte zde.
    Varikokéla na levém varleti

Vazektomie, také vasektomie

Vazektomie je nejspolehlivější metodou mužské antikoncepce, jedná se o přerušení chámovodů- cest, které vedou spermie od varlat k močové trubici.
    Více o vazektomii se dozvíte zde.
    Princip vazektomie

Andrologická klinika

Naše profesionalita je klíčem k vaší spokojenosti